Autohit: VW Golf 1.6 16V Comfortline
Volkswagen Golf se od roku 1974, kdy spatřila světlo světa jeho první generace, vypracoval na lídra svého segmentu. Loni prošel už čtvrtou modelovou obměnou. Kdo by však čekal, že „čtyřka“ bude nyní v autobazarech k mání za příznivé ceny, byl by hořce zklamán. Často se kompaktnímu Volkswagenu říká etalon nižší střední třídy. Pravda – má řadu předností, ale ideálem určitě není. Pro člověka, jenž hledá vůz z druhé ruky, pak ještě představuje nevýhodu skutečnost, že si drží cenu. Golf je prostě drahý nejen jako nový, ale i jako ojetý. Mezi stejně starými kompakty těžko najdete dražší. Přestože Volkswagen nepatří mezi prestižní značky, má velmi (až nekriticky) dobrou pověst.
Hýčká jen dva
Potíž nastane v okamžiku, kdy budete chtít přepravit více než dvě osoby. Vnitřní prostor je podélně velmi stísněný a pro nohy zadních cestujících se místa žalostně nedostává. Dokonce ani za řidičem průměrné postavy není příjemné sedět. Nastupování dozadu navíc znesnadňují příliš krátké zadní dveře. Inu, poddimenzovaný rozvor si vybírá svou daň... Na výšku a šířku je to veselejší. Zavazadelník má průměrný objem, ale vysokou nákladovou hranu. V případě potřeby se dá snadno zvětšit sklopením zadních sedadel. Sedák i opěradlo se sklápějí po částech, takže nečiní problémy zvolit žádoucí přepravní konfiguraci. Přední i zadní sedadla oplývají dostatečnými rozměry a v testovaném exempláři byla výrazně anatomicky tvarovaná. Tělo držela přímo skvostně, takže jsme si v nich doslova lebedili. Pochvalu zasluhují opěrky hlavy, které se dají regulovat výškově i ve sklonu. Ergonomické uspořádání řidičova pracoviště nemá chybu stejně jako použité materiály. Plasty jsou ve většině případů měkčené a jejich slícování pečlivé, takže povrzávání přístrojové desky je Golfu cizí.
Benzinová paráda
Zkoušeli jsme pětidveřový hatchback poháněný zážehovou šestnáctistovkou se 16 ventily, jejímž projevem jsme byli nadšeni. Přestože papírově vykazuje průměrné parametry, skutečnost nás příjemně překvapila. Ochotně se „sbírá“ odspodu a rovnoměrně táhne přes celé spektrum otáček. Dynamiku podporuje lehké zpřevodování, takže provozní otáčky jsou dost vysoké. Například při dálničním limitu 130 km/h motor točí téměř 4200 ot/min. Šestý převodový stupeň by se hodil, ale kvalitní odhlučnění naštěstí udržuje na palubě přijatelnou úroveň hluku. Nadšení vyvolá spotřeba paliva, která se drží velmi střídmých hodnot. Z 55litrové nádrže ubývá benzin příjemně pomalu. Jízdní vlastnosti nezklamou, ale někteří konkurenti si vedou lépe. Řazení je sice přesné, ale vyžaduje větší ovládací síly. Stupeň Comfortline sliboval slušnou výbavu. Pár příplatkových prvků pak učinilo ze zkoušeného kusu velmi dobře vybavený vůz. VW Golf potvrdil, že je špičkovým reprezentantem svého segmentu.
Vinikající motor 1.6 16V výrobce do současného Golfu kupodivu nemontuje.
Imunitu zkoušeného exempláře chránilo silně tónované zasklení.
Historie modelu
1998 | Uvedení třídveřového a pětidveřového hatchbacku s motory 1.4 16V (55 kW/75 k), 1.6 (74 kW/101 k), 1.8 20V (92 kW/125 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k), 2.3 V5 (110 kW/150 k), 1.9 SDI (50 kW/68 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k) a 1.9 TDI (81 kW/110 k) |
---|---|
1999 | Kombi Variant, možnost pohonu všech kol 4Motion, motor 1.8 20V nahrazen agregátem 2.0 (85 kW/116 k), nový turbodiesel 1.9 TDI PD (85 kW/116 k) |
2000 | Přepracované motory 1.6 (75 kW/102 k) a 2.3 V5 (125 kW/170 k), nové agregáty 1.6 16V (77 kW/105 k), 1.9 TDI PD (74 kW/101 k) a 1.9 TDI PD (110 kW/150 k) |
2001 | Nový turbodiesel 1.9 TDI PD (96 kW/131 k) |
2002 | Turbodiesely 1.9 TDI, 1.9 TDI a 1.9 TDI PD vyřazeny z nabídky |
2003 |
Ukončení výroby a nahrazení 5.generací modelu Motor: zážehový řadový čtyřválec DOHC
|