Mé zkušenosti s Golfem
Úvod
Říkal jsem si, proč se nepodělit s ostatními o mé zkušenosti s tímto vozem a tímto motorem na vlastních stránkách... Budu rád, když věnujete pozornost této trochu obsáhlejší recenzi :-). Jedná se o mé dojmy, zkušenosti. Nejsem nějaký specialista, ale jen běžný fanda, který má rád auta a pokusím se co nejlépe vystihnout vlastnosti golfíka ze čtvrtého vrhu.
Rok 2013
Naše Felda už dosluhovala a tak přišla doba najít novější vůz.
V mém hledáčku nakonec zůstali asi klasičtí zástupci nižší střední třídy: Octavia I, Toledo II, Focus I, Astra G, Citroen Xsara, a nakonec Golf IV. Spolehlivá Toyota Corolla, která má mnohem lepší benzínové motory, byla už drahá a i díly nejsou nejlevnější. Motor jsem chtěl benzínový. Najezdím málo kilometrů, spíše couračky po městě a okolí a na benzín jsem zvyklý, kvůli jeho průběhu výkonu.
U diesela jsem se ještě bál následného servisu v podobě poruchy choulostivých vstřikovačů a dále turba, čerpadla, intrcooleru, apod. Když chce někdo nafťáka nebudu mu to vymlouvat, každý má své priority a tak to je.
Konečný výběr vozu
Moc se mi líbilo Toledo. Seat dělá krásná auta. Ale kvůli špatnému přístupu do kufru vypadlo. Celkově se mi víc líbí sedany, ale praktičnost je opravdu pro rodinu už horší. Manželka navíc měla podmínku karoserie kombi. Tohle jsem si holt neprosadil :-). U ostatních vozů se vždy objevilo něco, co mě odradilo, i když Focus už byl horký favorit. Má povedenou šestnáctistovku, skvělý podvozek a dostupné a levné díly. Nelíbil se mi ale design (hlavně uvnitř), zpracování a např. problémy s korozí. Už jsem byl i pro Astru, která se mi vzhledově líbila moc (krom zadní partie, která je jako krabice) a má živý 1.6 16V. Ovšem má ráda olej a s tím spojené problémy a dále jí provází až často různé poruchy. Takže po všech těchto úvahách nakonec zůstalo klasické duo: octavia nebo golf. Už kvůli dostupným dílům a servisu, to je prostě čistě praktická a pro mě podstatná záležitost. Nakonec si mě získal golfík. Už jen tím, že oktávka je na každém rohu, golf aspoň o něco méně. Navíc mi úplně učaroval jeho interiér a dobře zpracované různé detaily. Když jsem ho viděl poprvé naživo, tak mě prostě dostal.
Jinak jsem uvažoval také např. o specialitkách typu Volvu V40 nebo Mitsubishi Lancer. Jsou to hezká auta a taková pro fandy, ale bál jsem se cen a dostupnosti dílů. Zkuste na Lancera najít třeba tlumiče z druhovýroby nebo jiné díly. Skoro nic se nevyrábí, takže jste často odkázání na velice drahé originály.
Nedávno jsem v jednom magazínu četl článek o Passatovi a tam psali: "VW nesází na velké emoce, na neotřelý design. Sází na pádné argumenty a na jistotu. A podle prodejů to takto dělá dobře." A s tím souhlasím.
Motorizace v podstatě zbyla 1.6 16V (77kW). 1.4ka mi přišla slabá a 1.6 8V (74kW nebo 75kW) se v novějších ročnících už neobjevuje. Dokonce se v karosérii Variant nedodávala nikdy jednotka 1.8T, která je jinak velice povedená. Výběr benzinového motoru je prostě u golfa docela problém a co vám zbývá, když jsou všude na prodej jen 16V. Přečetl jsem si pár recenzí na tento 16V motor a docela mě znepokojil uváděný nevalný zátah z nízkých otáček a ne moc ideální spotřeba. Jinak byl hodnocen dobře, hlavně průběh kroutícího momentu, spolehlivost a celkový chod. Šel jsem tedy do něj.
Vozidlo je z roku 2003, ve výbavě Basic, tedy základ, ale edice Ocean. Výbava je 4x airbag, manuální klima, okna v elektrice, výškově stavitelná přední sedadla, palubní počítač + zámek zpátečky, barva Tornado red (z té mám radost) a potom skvělé stříbrné budíky! Edice Ocean je speciální v tom, že má potah sedadel v designu "Point", alu lišty na prazích dveří s nápisem "Ocean", právě klimatizaci a zadní bílé blinkry.
To hlavní - MOTOR
Trochu se tu teď rozepíšu. Řekl bych, že si to tento agregát vyžaduje ...
Motor je z řady EA113, která začala vznikat už v roce 1993. Má společný původ jako známá 1.4 16V, která je např. ve Fabii, Roomsteru nebo Polu. V podstatě jsou to identické motory, dokonce i rozvodová sada je stejná, jako plno jiných dílů. Byl akorát prodloužen zdvih. Takže se jedná o nadčtvercovou konstrukci (76,5 x 86,9), to je zásadní rozdíl oproti 8V (je podčtvercový). V dřívějších dobách byly dokonce motory vždy výrazně nadčtvercové. Výhoda je v lepším průběhu kroutícího momentu a menší spotřebě, ale nevýhoda v menší ochotě k vytáčení - více setrvačných sil, větší střední pístová rychlost. Celkově se všude dočtete, že dlouhý zdvih je vhodný pro dobrý tah odspodu, lepší pružnost, atd. Např. i některé motory TSI jsou často nadčtvercové. Náš 16V má momentovou křivku právě relativně plochou, což je vhodné pro pružnost motoru (kromě menšího poklesu po 2800 ot.). Ale ten tah odspodu se jaksi vytratil. Ono je také ale pojem odspodu a odspodu. Podle mě je tah slabý od volnoběhu do cca 1500 ot., ale pak už je celkem solidní a plně ve srovnání s podobnými motory, natož dnešními turby! Takže jde spíše o to pásmo z volnoběhu a jak to každý posuzuje. Výkonové grafy motoru jsou jinak ZDE. Musíte umět s tímhle motorem prostě zacházet :-).
Blok je jinak litinový, další rozdíl proti 8V.
Nejpovedenější jsou poslední ročníky, kde se vychytaly některé chyby. Já mám právě poslední typ - BCB. Je zde také jiné vedení vzduchu a umístění airboxu se vzduchovým filtrem. Ten se zde bohužel docela "peče" na motoru a zbytečně přehřívá nasávaný vzduch, což má negativní vliv na pružnost motoru. Je to celkem diskutované téma. Někdo sání různě upravuje. Buď na něj napojují hadici přímo z masky, aby sem šel vzduch náporově nebo montují filtrbox z TDI, který je zvlášť vedle motoru. Ale na druhou stranu si říkám, že snad inženýři ve VW věděli, co dělají (aspoň trochu). Celý box i se vzduchovým filtrem je určitě navržený tak, aby to bylo nejideálnější, co se týče proudění vzduchu, délce potrubí, mapy zapalování, ideální práci motoru v určitých otáčkách, apod. - viz. také fotogalerie motoru ZDE nebo přímo celého airboxu ZDE. A co jsem se bavil s klukem, co má ten box z TDI, tak hodně velkou změnu v lepším tahu stejně nepociťuje. Stejný nebo podobný kryt motoru (airbox) mají třeba i Polo 1.4 MPI nebo i novější 1.4 16V, nebo i motory 1.2HTP. Spíš jde o to, jak je každý motor naladěný, a co jsem vyčetl v odborných článcích, tak u malých objemů se dá předěláním sání měnit charakter motoru jen málo a také je celkově problém úplně odstínit vstup sání teplého vzduchu od motoru. Vezměte si třeba 8V verzi 1.6ky nebo motor 2.0 (oba od VW) - mají sice airbox umístěný zboku, ale potrubí sání potom vede stejně nad motorem a pak až k sacím kanálkům, takže se zde vzduch ohřívá podle mě skoro stejně jako u našeho 16V. A tam se nad tímto řešením nikdo nepozastaví. Jak to? Každopádně nejlepší je, když je přívod vzduchu úplně mimo motor, to je jasné...
Sání motoru 2.0 8V a sání motoru 1.6 8V
A celkově bych tento motor od VW zase tolik neodsuzoval. Snažím se teď na to dívat nezaujatě, nechci se ho zastávat jen proto, že ho mám. Má stejný nebo podobný projev, jako většina konkurence v této motorizaci. A hodně také záleží, zda do něj tankujete N98 nebo 95 (o tom níže). Většinou všechny 16 ventily prostě mají slabší zátah odspodu, to už tak je. Takže pro všechny odpůrce tohoto 16 ventilu: není to tak zlé!
A palivo je předepsané N98 (alternativa 95), což mě překvapilo. Je to kvůli nezvykle velkému kompresnímu poměru - 11,5. Při takovém tlaku má palivo tendenci hořet dříve a vytvářet detonace. Čidlo klepání detonace odstraní, ale klesne výkon a účinnost motoru. A benzin s vyšším oktanovým číslem právě zabraňuje detonačnímu spalování. Takže s naturalem 98 se prostě naplno využije účinnost a zlepší se výkon a spotřeba. Takže tankuji stovkový benzin. A nebudu přehánět, ale je to opravdu znát. Hlavně na pružnosti.
A jedeme
Tak a je to tady - jízda! První kilometry s golfíkem byly opravdu trochu rozpačité... Motor není trhač asfaltu, ale autu uděluje celkem slušnou dynamiku na takové běžné ježdění a táhne plynule. Do 1500 ot. se nic moc neděje. Po překročení této hranice začne motor s autem trochu víc hýbat a záběr se lepší ve 2 až 3 tisících, kde je už dostatek sil a od 4 zabere ještě o něco víc. Ve 4500 ot. je také největší krouťák, resp. spíše jeho špička. 95% krouťáku je už během 4000 ot. Je to ale stejně bohužel celkem vysoko. Časem jsem se ale naučil sladit řazení s plynovým pedálem a spojkou a zjistil jsem, že to není tak hrozné. Na běžnou jízdu úplně stačí točit motor max. do 3 000 ot. Víc není potřeba, jen při nutnosti větší akcelerace. Musí se s tímhle motorem trochu umět pracovat. Kroutící moment má jinak velmi příjemný průběh. Navíc při pohledu na křivku momentu zjistíte, že slušných cca 120 Nm je k mání "už" v nějakých 2000 ot., což není zas tak špatné, na atmosféru samozřejmě (viz. galerie - každý graf je ale trošku jiný). Jasně, v dnešní turbo době to je pořád hrozně málo, ale atmosféra mě stále baví.
Když se otáčky drží kolem např. 3500 nebo 4000 ot., tak se dá krásně zrychlovat, motor je pružný, táhne velice dobře a také reaguje rychle na plyn a baví mě to. Řekl bych, že tento motor se vyložení hodí na okrsky. Díky kratším převodům má slušnou dynamiku a neztrácí dech ani ve stoupání. Tady se projeví právě ten delší zdvih! Motor se tolik nezadýchává. Jízda kolem 90, 100 km/h je pro něj ideální. Je jinak zajímavé, že když jedu v autě jako spolujezdec, připadá mi motor živější a říkám si, jak pěkně jede. Ale jak sednu za volant, tak je to horší...
Ani na dálnici se "neztratí"! Při 130 km/h točí sice 4000 otáček, což je trochu víc, ale efekt je nasnadě. Je zde téměř nejvyšší moment, takže autu se jede skvěle. Předjíždění (i do mírného kopce) je pouze o přidání plynu. Nestalo se mi skoro, že bych na dálnici musel řadit čtyřku. Spotřeba je pak kolem 7,5 litru.
Jinak je tento motor poměrně kultivovaný, tichý a i spolehlivý. Což se počítá. Nemá žádnou vyloženě konstrukční závadu. Je zajímavé, že inženýři ve VW zde nepoužili např. proměnné časování ventilů nebo proměnnou délku sání. Docela se divím, v té době to byly již běžné technologie. Asi kvůli úsporám nebo lepší spolehlivosti. A navíc se tento motor objevil také v POLU GTI (viz. obrázek), sice jinak naladěn, ale dodnes je hodnocen jako snad nejlepší motor v Polu! Takže si myslím, že to není tak špatná reputace.
Spotřeba
Řekl bych asi běžná na 1.6ku své doby, spíše ale horší. Po městě je průměrná tak 9 litrů (než se motor víc ohřeje i 11, 10), bez popojíždění v kolonách se dá jet za 8 a po plynulé jízdě bez červených pak i za 7,5. Pokaždé mi stejná trasa vyjde trochu jinak.
Na delší trasy mimo město a běžným tempem bez výraznějších stoupání je spotřeba cca 6 litrů nebo i o něco méně, kratší trasy spíše 7 - 6,5. Jak ale přijdou kopce a časté řazení, tak klidně 8 litrů. Klimatizace zvedá spotřebu cca o 0,75 litru, co jsem zatím vypozoroval. Při 90 km/hod si motor bere aktuálně cca 5 litrů, ale při 130 km/hod je to už cca 8 litrů... Podobná hodnota je při využívání potencionálu motoru na okreskách. Víc než 9 jsem zatím neměl. Dlouhodobá průměrná spotřeba se ustálila na 8 litrech s poměrem město/mimo 70/30.
Převodovka
Co mě zklamalo spíše než motor, tak řazení. Je sice přesné, dráhy nejsou moc dlouhé, ale někdy zadrhává, nebo jak bych to vyjádřil. Rychlosti nezapadají pokaždé tak hladce. Resp. jednička a dvojka. Ostatní jdou velice dobře. Někdy se mi stane, že tam ale spadne jednička jak po másle a někdy zase hůř (podobně jako v testu Autorevue zde). Nechal jsem vyměnit převodový olej, protože doživotní náplň v převodovce, jak uvádí výrobce, je blbost, to vám poví každý správný mechanik. Takže raději vyměnit. Dále jsem vyčistil a promazal táhla řazení i s kulisou řadičky a je znát citelné zlepšení. Jde řadit mnohem lehčeji, ale ještě by to chtělo nějak vychytat. Hlavně má vůli právě řadící mechanismus u převodovky, který je docela složitý a to nejvíce způsobuje problémy. Ale přímo ve VW dělají seřízení cca za 500Kč, takže to někdy nechám udělat.
Převody jsou celkově docela krátké - to, aby pomohly "lenivému" motoru. Na jednu stranu to je fajn pro lepší dynamiku, na druhou stranu roste spotřeba...
Celkový komfort a podvozek Jízda je tichá (v rámci doby vzniku), od kol není skoro nic slyšet. I v Hyundai i30 rok 2013 je větší hluk od kol než v golfíkovi a to mají rozdíl 10 let... Jinak cca do 120 km/h je v autě příjemně. Neruší vás jak aerodynamický hluk, tak hluk motoru. Ve 130 to ještě jde, 150 jakž takž, ale pak hluk prudce stoupá. Auto se nenaklání, hezky sedí, řízení poslouchá jak má, auto drží stopu i při razantnějším stylu a karoserie působí bytelně, nekroutí se. Celkově s podvozkem nemám problém. Je tvrdší, než francouzská konkurence, ale zato sedí. Tlumiče byly původní a už také docela měkké. Takže po roce přišla výměna předních (Bilstein) i s horním uložením a hned je to lepší a za další rok přišly na řadu zadní. S brzdami jsem celkem spokojen. Ale mohly by být klidně trošku ostřejší.
Interiér, bezpečnostní systém "KISI"
Uvnitř vozu vládne jednoduchost, přehlednost a kvalita. Použité materiály a slícování dílů jsou hodně znát na celkovém dojmu. Páčky pod volantem vypadají i fungují výborně, jako i ovladače ventilace a její výdechy. V interiéru je prostě vidět zpracování VW a to se mi líbí. Přesto mi bohužel občas zaskřípe schránka před řadcí pákou, což mě docela zklamalo. Co se mi moc líbí je celkové provedení. Ani v dnešní době šetření někdy nenarazíte na určité prvky v interíéru jako u tohoto golfu. Třeba krásně měkké textilní čalounění dveří, clonítko nad zpětným zrcátkem, kovové a kvalitně chromované kličky dvěří, seřiditelný volant v obou polohách - ano i dnes jsou některá auta jen s výškově stavitelným, měkčená palubní deska, celkově materiály... Prostě poctivá práce, kterou nezasáhla krize a šetření nákladů. Dnes je to bída. Všude se utahuje, jak se dá. Když tedy pominu prémiové značky. A ještě možná právě VW si drží stále svůj standard. Prostě v dřívější době byla podle mně běžná auta kvalitnější.
Sedadla jsou velmi dobrá. Chybí jim možná větší boční vedení. Jsou ale pohodlná – mám raději tvrdé. Ovšem jako ve Fábii ne, tam jsou skoro kamenná :-). Správnou polohu za volantem najde snad každý díky rozmanitému nastavení volantu i sedadla. S tím jsem měl v jiných autech někdy problém. Prostornost je pro mne jako menšího řidiče také výborná. Na šířku i na délku. Vzadu je to samozřejmě horší, jak známo. Golf je prostě auto pro menší lidi, což je škoda. Např. dětská sedačka "vajíčko" se tam vejde akorát a řidič nebo spolujezdec vpředu se nesmí moc roztahovat. Přihrádka před spolujezdcem je osvětlená (ale pouze, když máte rozvícená min. obrysová světla). Prostorností neoplývá, ale stačí. Semišový povrch přesné přihrádky pro servisní knížku působí luxusním dojmem. Lampičky jsou i nad zadními dveřmi - skvělá věc právě pro poutání dětí, když je tma. Nebo obě stínítka vpředu mají zrcátka a také lampičky. Ty se aktivují odsunutím krytu zrcátka.
Dále se mi líbí orientace palubní desky na řidiče i tvar kapličky s budíky, které mají skvělou grafiku a úžasné modré podsvícení. Lahoda na ně koukat! Trochu horší je ovládání ventilace před řadící pákou, ale není to tragické.
Co mě štve víc, je všem známé povrchové pogumování některých částí interiéru. Jedná se o panel ovládání ventilace a rádia nebo panel kolem řadící páky. Na oko je to sice moc pěkné, ale i malou nepozorností se povrch poškrábe a vypadá pak nehezky. Zde VW moc nezabodoval.
A jinak malý poznatek k bezpečnosti tohoto vozu. Stalo se mi totiž, že při poutání dětské autosedačky dozadu jsem vytahoval pás moc rychle a seknul se mi. Jenže ouha, nešel povolit, abych ho mohl vytahovat dál. Šel navinout pouze nazpět a teprve pak šel vytahovat zase ven. Nejdříve jsem myslel, že je to závada, ale pak jsem vyčetl, že to je speciální zádržný systém "KISI" (Kinder Sicher). Ten totiž umožňuje to, že pokud si děti hrájí s pásem a vytahnou ho rychle, zasekne se. Což je normální, ale zde navíc nejde dál vytahovat a tudíž, když ho dítě povolí, navine se nazpět a dítě je opět chráněno. Je to takový originální systém, který se ale moc nepoužívá. Najdete ho jinak např. i u vozů Suzuki.
Originální rádio Beta je sice na kazety, což je v roce velká 2003 ostuda, ale je perfektní! Jak vzhledově, tak hlavně zvukově. Ovládání je přehledné a jednoduché. Navíc hraje opravdu výborně, jako i použité reproduktory. Ty jsou i vzadu dva - dole ve dveřích jsou hlavní a poté u kličky dveří jsou malé. Je akorát škoda, že Beta nemá korekci "Fade" pro nastavení hlasitosti zvuku vpředu a vzadu. Repráky vzadu hrají totiž jen slabě. Funkci "Fade" má až rádio vyšší řady "Gamma". Poslech hudby v golfu je ale i tak zážitek. To mě mile překvapilo. Určitě nebudu měnit!
Kufr není objemem přeborník, ale je hlavně praktický a zatím mi vždy stačil. Už jsem tam měl kočárek, cestovní postýlku, tři velké tašky, pár menších a ještě zbývalo místo. Čalounění kufru je velice kvalitní a příkladné. Dno je navíc plechové (!) a má i vzpěru, kterou se dno zapře a máte tak skvělý přístup k rezervě nebo schránce na různé drobnosti. Rezerva je jinak kolo o velikosti 16" - pro zajímavost.
Oproti oktávii má jinak golf pár detailů navíc. Třeba plynovou vzpěru kapoty, navíc v chromovaném provedení stejně jako i vzpěry 5. dveří. Vzpěru kapoty nemají dnes ani některá auta střední třídy... Dále má golf plastové výplně schránek v kufru nebo skleněné světlomety... Jsou to detaily, ale je vidět, že se golf od oktávky prostě trošku liší.
"Golf je golf", slýchával jsem... Říkal jsem si, že to jsou jen silácké řeči. Bohužel to tak někdy opravdu je. Něco na tom ale bude. Propadl jsem kouzlu golfa a už tuto větu možná chápu. Přitom jsem se tomu sám předtím bránil...
Shrnutí
PLUSY: kvalitní materiály a zpracování, poctivá a bytelná konstrukce, dobré jízdní vlastnosti, solidní bezpečnost, pohodlná sedadla, výborná ergonomie, dostupné díly, určitá prestiž značky
MINUSY: málo místa na zadních sedadlech, málo odolené pogumování některých dílů interiéru, nevýrazný projev motoru, vyšší spotřeba, zvláštní řazení, chybí šestka, choulostivá čidla řízení motoru
Náhledy fotografií ze složky Můj Golf