MF DNES 2001: Golf 1.6 16V
Volkswagen Golf je díky koncernové spřízněnosti kratší Škodou Octavia s mnohem menším kufrem. Je tedy praktičtější pro motoristu, který nepotřebuje velký prostor pro zavazadla a ocení kratší vůz při jízdách ve městě. Kdo ale prahne po praktickém kufru, pro toho je určena octavia. Cenově je golf s octavií i dalšími konkurenty na stejné lodi. Vítr do plachet mu však vhání kvalitní materiály v kabině, které vyvolávají až luxusní dojem. V testu byl: Volkswagen Golf 1.6 za 449 700 Kč (základní třídveřová verze s motorem 1.4 stojí 412 900 Kč).
Měkké černé plasty, solidní zpracování a praktická přístrojová deska vše v konzervativním duchu, bez výstřelků, jakými se může pochlubit Ford Focus... takový interiér má Volkswagen Golf. Navíc pohodlná sedadla, podobná těm v octaviích, a ani náznak po vrzání, drnčení a jiných zvucích, které stále k mnoha autům patří. Volant je nastavitelný dvěma směry, do široka je navržená karoserie. Vpředu se sedí výborně. Vzadu už je situace horší. S tím ale zdejší motoristé dávno počítají, neboť k bestsellerům trhu v Česku patří Škoda Octavia, která s golfem sdílí stejnou podvozkovou platformu, a tím i shodnou vzdálenost mezi přední a zadní nápravou. Ta je kratší než u hlavních konkurentův nižší střední třídě, takže na zadních sedadlech je místa poskrovnu.
Kufr Volswagenu Golf nabízí jeden z nejmenších objemů ve své třídě, octavia má o 200 litrů prostoru více. Na golf se zespodu s 260 litry dotahuje i Škoda Fabia, která je navíc prostornější na zadních sedadlech. Méně místa pro kolena cestujících vzadu v golfu prokázalo měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Pro všechny automobily koncernu Volkswagen však platí: čalounění kufru by mohlo sloužit za vzor i vozům luxusních kategorií.
Volkswagen Golf v tesu MF DNES měl pod přední kapotou šestnáctiventilový motor 1.6 s výkonem 77 kilowattů (105 koní). Tento vloni nově uvedený pohon octavia nenabízí. Čtyři ventily na válec posunuly zátah motoru do vyšších otáček, což v praxi znamená, že oproti svému předchůdci - 1.6 o výkonu 74 kilowattů- zůstává ochota golfu zrychlovat na stejné úrovni jako v minulosti. Vyplývá to opět z měření v ÚSMD. Podle těchto zkoušek zrychlí Golf 1.6 z klidu na 100 kilometrů v hodině za 13 vteřin. Shodnou ochotu zrychlovat zkušebna konstatovala u Octavie 1.6 s výkonem 74 kilowattů. Mnohem mrštnější je konkurenční Renault Mégane 1.6 se 79 kilowatty, který stejnou disciplínu zvládl v ÚSMD o 1,5 vteřiny dřív. Spotřeba testovaného Volkswagenu Golf 1.6 dosahovala na dálnici sedmi litrů na 100 kilometrů, na obyčejných silnicích klesala až pod šest litrů a ve městě se pohybovala v průměru mezi osmi a devíti litry benzinu na 100 kilometrů. Jízdní vlastnosti golfu patří k tomu nejlepšímu, co nižší střední třída, někdy označovaná za kategorii Golf, nabízí. K bezpečnosti lze přičíst výborné odpružení a jeho zásluhou i jízdní komfort, a dále přesné ovládání vozu. Výbava vozu je chvályhodná v možnosti dokoupení hlavových airbagů. Hlavní konkurenti z nižší střední třídy tuto možnost zákazníkovi nedávají. Záporem při vybavování golfů jsou pakety, které neumožňují objednat některé doplňky zvlášť. Týká se to například alarmu a elektricky ovládaných oken. Martin Kovář, který testované vozy hodnotí z pozice handicapovaného řidiče, kritizuje malý kufr. Zato chválí zdánlivé maličkosti: "Otvírání kufru a motoru vyžaduje mnohem menší sílu, než je u jiných aut obvyklé."