Tipcars - volíme benzínový motor pro Golf IV
Dotaz :
Dobrý den,
uvažuji o koupi VW Golfa IV. generace, jenže nevím, který motor jestli 1.4 nebo 1.6. Mohli byste mi prosím poradit. Jezdím jak ve městě, tak i delší trasy. Chci mít určitě klimatizaci, ročně najedu tak 15000 kilometrů i víc, ale nafťáka nechci.Děkuji předem za radu.
Odpověď Jaromír:
Golf IV byl uveden na trh na podzim roku 1997 a představil se na podvozkové platformě, kterou též využívaly vozy Audi A3, Škoda Octavia I, Seat Toledo II a Seat Leon I a VW Bora s nimiž sdílí i většinu pohonných jednotek.
Za prodejní úspěch vděčí 4. generace více pověsti svých předchůdců než samotným reálným kvalitám a spolehlivosti. Ve své třídě používal Golf v té době nejmenší rozvor náprav, což se zákonitě muselo projevit na omezeném vnitřním prostoru, zejména pak na zadních sedadlech. Překvapivě dokonce i 3. generace s rozvorem ještě o 4 cm kratším na tom byla o něco lépe. Je to daň za masivnější karoserii a bezpečnost.
Vozy VW byly vždy známé svými naftovými motory a zkratka TDI zněla v devadesátých letech pro mnohé jako modla. Vaše volba ovšem padla na benzínové agregáty nižších zdvihových objemů. Které verze byly tedy ve VW Golf IV nabízeny? Jako základní motor byl použit 1,4 16V-55 kW. Motor 1,6 se objevil ve třech různých verzích-74 kW (od roku 2000-75 kW pro verzi Variant), 77 kW, 81 kW. Nejedná se o různé výkonové naladění téže jednotky, jak by se mohl někdo domnívat, ale o tři různé motory. První je ještě s osmiventilovou technikou a VW jí nabízel v době, kdy už většina konkurence měla zdařilé šestnáctiventilové, což se pokusil dohnat 77 kW verzí se 4 ventily na válec, ale dnes už víme, že ne příliš úspěšně. Poslední jmenovaná verze 81 kW (1,6 FSI) je prvním počinem VW na poli přímovstřikových benzínových agregátů, bohužel ani zdaleka nesplňuje to, co výrobce při jejím uvedení sliboval-lepší jízdní výkony při nižší spotřebě.
Který tedy vybrat? Motor 1,4 16V většina dobře zná z Fabie a v ní plní velmi dobrou službu. Komu by se zdálo, že s těžkým Golfem už tak slušně jezdit nebude, je potřeba si uvědomit, že hmotnostní rozdíly zde nejsou takové jak by většina očekávala. Golf je totiž těžší jen o 16 kg a dosahuje v podstatě ještě o něco málo lepších jízdních výkonů než zmíněná Fabia. Pokud tedy nejste vyznavačem vysloveně dynamického stylu jízdy, udělá Vám tento motor velmi dobrou službu při nízké spotřebě. Motor 1,6i 8V samozřejmě nabídne lepší výkony, ale bohužel při zvýšené hlučnosti a též spotřebě to vše s rizikem selhání těsnění pod hlavou. Verze 1,6 16V by Vás pravděpodobně zklamala nevalným tahem z nízkých otáček a celkově prostě konkurence nabízela lepší motory 1,6 16V. Jak již bylo řečeno, první generace motorů FSI zdaleka nesplnila to, co výrobce sliboval a tak vás tento motor bude trápit nevalnou pružností a vyšší spotřebou dražšího benzínu natural 98. Je to opravdu tak jak to vypadá, žádný z těchto motorů nemůže být s radostí doporučován a jedná se spíše o takový šedý průměr až podprůměr.
Pokud tedy máme zůstat u zážehových jednotek, pak jediným motorem, který se opravdu koncernu VW povedl je 1,8T (110 event. 132 kW). Spotřeba na podávaný výkon je velmi slušná a jízdní parametry na daný zdvihový objem vynikající. K tomu se přidává skvělá pružnost, motor je tichý a netrápí ho žádné typické opakující se závady. Zůstává tu ovšem otázka, kdo a jak s takovým vozem jezdil a co vše má za sebou. Golfy se silnějšími motory se totiž dost často stávají předmětem úprav amatérských tunerů a ne každá taková úprava musí být vždy ku prospěchu věci.
A co trápí samotný Golf? Než řádně poznáte svůj vůz, raději vždy včas tankujte. Objevovaly se totiž vadné měřiče paliva. Další budík, který budete muset bedlivě sledovat bude teploměr. Dochází totiž vlivem netěsné soustavy k úniku chladící kapaliny s hrozbou přehřátí motoru. Může Vás pozlobit i elektronika a při koupi zkontrolujte funkci všech prvků vnějšího osvětlení a spojky, která odchází dříve než je zcela běžné.
Pokud by Vám motor 1,8T připadal zbytečně silný a jako ideál vidíte cca „stokoňovou šestnáctku“, doporučuji se poohlídnout i u jiných výrobců. V tomto objemu byl ve své době jeden z nejlepších motorů ve Fordu Focus 1,6. A to jak z hlediska jízdních parametrů, tak i spolehlivosti. K tomu Focus přidává oproti Golfu lepší a jistější podvozek. Doporučoval bych hledat verze po faceliftu v roce 2001, které už netrápí vnější koroze podvozkových částí. Mimo Vaše zorné pole by neměla zůstat ani Toyota Corolla 9. generace vyhlášená svou spolehlivostí. Motory 1,4 VVT-i a 1,6 VVT-i nabídnou velmi slušnou dynamiku a pružnost, jen je potřeba si dát pozor na mírně zvýšenou spotřebu oleje u těchto jednotek z prvních roků výroby.
Odpověď Marek:
Motor 1,4 16v není výkonově tak bídný, jak by se z jeho výkonu 55 kW mohlo zdát ani jeho spotřeba, nad kterou pochybujete, se mi nezdá špatná. Občasným problémem jsou u něj zapalovací cívky nebo vadný EGR ventil. Zpozorněte ale u vysokých kilometrických proběhů, tyto motory může relativně brzo začít trápit spotřeba oleje, která se postupem času stále zvyšuje. Pár už jich bylo ještě před hranicí 250 tisíc zralých i na generálku.
Starší osmiventil 1,6 SR (74, 75 kW) sice táhl o něco lépe, zato žral o dobré dva litry benzínu navíc, byl hlučnější, vadné těsnění pod hlavou mu nebylo neznámé a ještě tu hrozila kapitální závada v podobě ustřihnutých nýtů výstupní hřídele v rozvodovce, které správně semlety dokázaly udělat z celé skříně šrot. Novější šestnáctiventily 1,6 16v (77 kW) jsou opravdu úspornější a většina rizik staršího SR je u nich zažehnána, ale zase pocitově už tak dobře nezabírají v nízkých a středních otáčkách. S tímto konkrétním motorem jsem v Golfu nejel, ale znám ho dobře ze Seatu Leon, kde je dynamicky určitě na shodné úrovni. Vyloženě fatální závady tu nejsou, vadné váhy vzduchu, zdvihátka ventilů, snímače poloh vačky, zanesené škrtící klapky, EGR i lambda sondy se však vyskytnout mohou, ani benzínová ojetina nikdy nemá automaticky předplacený bezproblémový provoz.